Sådan øger du din gennemsnitsfart

De fleste motionsryttere kører i næsten samme tempo det meste af tiden - til træning og til motionscykelløb. Du ved hvordan det virker, og kommer let ind i en god rytme, hvor du bare kan blive ved. Det føles rart og er hverken for hårdt eller for let. Der er naturligvis ikke noget i vejen med, at du på den måde nyder træningen. Men hvis du vil forbedre dig og køre stærkere … [ Læs mere...]

Vælg den rigtige cykelklub

Cykling som motionsform kan sagtens udøves alene eller i små grupper. Og det er der rigtig mange som gør. I lighed med f.eks. løbesport er cykling en af de idrætsgrene, hvor færrest udøvere er organiseret i klubber - kun i størrelsesorden 15-20% af de aktive er medlemmer af en cykelklub. Årsagerne til den lave organisationsprocent er bl.a., at cykling i modsætning til … [ Læs mere...]

Fjern de løse ærmer i farten

Med det noget varierede sommervejr vi har i øjeblikket, er det desværre ikke altid helt varmt nok til at køre uden armvarmere eller lange ærmer. Men hvad så hvis vejret skifter ude på ruten og de løse armvarmere skal af? Her er et lille lyntip der forklarer hvordan du eventuelt kan fjerne de løse ærmer i farten. Hvis du på nogenlunde forsvarlig vis er i stand til at køre … [ Læs mere...]

Følelsesløshed i hænderne

Døjer du også med følelsesløshed i hænderne efter kort tids cykling, som gør det til lidt af en prøvelse at betjene gear og bremser? Det er et særdeles udbredt problem blandt specielt landevejsryttere, og den store "skurk" er styr som er placeret lavt i forholdet til sadlen. Når styret sidder lavt i forhold til sadlen, er der ekstra meget vægt på hænderne. Det betyder at de … [ Læs mere...]

Følelsesløse tæer

Følelsesløse tæer eller brændende fødder er oftest forårsaget af kompression af nerverne ved mellemfodsknoglen. Vi har alle prøvet det på et eller andet tidspunkt, dog oftest i forbindelse med træning. De mest almindelige årsager er følgende: Alt for stramme sko Forkert indstillede klamper Vibrationer fra cyklen, forårsaget af vejen For meget "klatring", hvilket … [ Læs mere...]

Dæktryk i for- og bagdæk

Mange kører med samme dæktryk i for- og bagdæk, men det er en misforståelse. Lidt afhængig af køreposition og cyklens dimensioner er din vægt typisk fordelt med ca. 45% på forhjulet og 55% på baghjulet. Derfor bør dit dæktryk være ca. 10% højere på bagdækket og ca. 10% lavere på forhjulet. Følger du denne tommelfingerregel, og pumper f.eks. godt 7 og knap 9 bar i hhv. … [ Læs mere...]

Talkum cykelslanger

Tag nye cykelslanger ud af emballagen, put dem i en pose talkum eller babypudder og ryst den godt. Opbevar slangerne individuelt i hver sin pose. Nu er det langt lettere efterfølgende at montere slangen - den klæber ikke til indersiden af dækket eller til fælgen og har en tendens til af sig selv at finde ind til fælgens centrum. … [ Læs mere...]

Fodmassage med en tennisbold

Brug en tennisbold til at massere ømme fødder før og efter en lang cykeltur. 2-5 min. er nok til effektivt at få bearbejdet fodsålernes muskler og sener. Du kan f.eks. sørge for altid at have en tennisbold i nærheden af din computer eller fjernsynet. … [ Læs mere...]

Hjelm-insektnet

Der er usædvanligt mange insekter i luften for tiden. Har du problemer med små-kravl under hjelmen, er her en mulig løsning: Snup et par af konens aflagte strømpebukser (forær hende evt. et par nye mere sexede af slagsen), og tilpas dem til hjelmen. Så er slut med irriterende insekter under hjelmen. … [ Læs mere...]

Slut med knirkende klamper

Døjer du med knirkelyde fra dine klamper? Herunder er et lille lyntip fra en af vores læsere: Så prøv at spraye klamper og pedaler med møbelpolish. Udover at fjerne knirkeri har møbelpolish den force, at det imodsætning til traditionelle smøremidler, ikke samler skidt og andet snavs. … [ Læs mere...]

Non-slip solbriller

Sådan kan du stoppe dine solbriller fra at glide ned ad næsen, når du sveder. Gnid lidt antiperspirant deo på næseryggen, og drys noget baby pudder ovenpå. Dine cykelkammerater vil sikkert syntes, du er blevet "tosset", når du lige skal pudre næse i løbet - men det virker! … [ Læs mere...]

Lynvask

Gror skidt og snavs fra den daglige træningstur fast på gear, nav og gearskiftere inden den store rengøringstur i weekenden? Så hæld resten af vandet i din drikkeflaske ud over de udsatte dele, når du er fædig med dagens tur. Det tager det løse skidt - og dermed det, som med tiden kan arbejde sig ind i kæden og slide den ned før tid. Tip indsendt af Torben Olesen … [ Læs mere...]

Forlæng gear-kablets levetid

Du kan forlænge tiden mellem justeringern af gearet, ved at gøre følgende, når du sætter cyklen efter dagens tur: Gear ned til den mindste af de forreste klinger og den største af de bagerste tandhjul - dermed reducerer du spændingen - eller trækket - i kablerne og dermed går der længere tid, før kablerne strækker sig eller arbejder sig løse. Tip indsendt af Torben Olesen … [ Læs mere...]

Næsetømning

Hvis også din næses løbe-dryppe tendens går op, når temperaturen går ned, er det absolut nødvendigt at have styr på en fornuftig næsetømningsteknik. Her et bud: - hold med venstre hånd på styret - drej hovedet til højre - pres højre tommel mod højre næsebor - bøj dig let fremover og nedad - blæs venstre næsebor godt igennem Gør det modsatte med højre næsebor. Der er … [ Læs mere...]

Sokke-holder

Inden du putter slanger, dækjern, multi-tool og reservedele i saddeltasken, så læg det hele i en gammel sok. På den måde holder du tingene samlet og de rasler ikke. Når uheldet er ude, så tag sokken over hånden og slip for oliefingre resten af turen. En perfekt skæbne for en stakkels sok som har mistet sin makker. … [ Læs mere...]

Brug vindbremsen

Specielt når du kører i flok, er det en god ting at kunne reducere farten uden at bruge bremserne. Hvis du hugger bremsen i, hver gang du kommer for tæt på formandens hjul, vil du være tilbøjelig til at tabe for meget fart. Samtidig forårsager "bremseriet" ujævn kørsel for alle de bagvedliggende, som også må bremse og speede op igen. Hold dig (så vidt det nu er muligt) … [ Læs mere...]

Varme fødder på kolde dage

Fødderne er placeret længst væk fra dit indre varmeapparat, og kan være meget svære at holde varme, når det bliver koldt. Hvis du trods neopren skoovertræk, termosokker, 2 par strømper osv., alligevel døjer med frosne og følelsesløse tæer i tide og utide, så læs videre. Varme fødder på kolde dage Fødderne er placeret længst væk fra dit indre varmeapparat, og kan være … [ Læs mere...]

Skavanker og ubehag ved Spinning

Spinning er en af de mest skånsomme og sikre former for fysisk udfoldelse, og velegnet for de fleste uanset træningstilstand. Ubehag og skavanker findes dog også indenfor spinning. Her er nogen af de mest almindelige skavanker og gode råd til effektiv afhjælpning. Typiske problemområder: Smerter i nederste del af ryggen Ondt i knæene Ømhed i skulder- og … [ Læs mere...]

Tab dig 5 kilo og vind 727 meter

Mindre vægt betyder hurtigere tider. Men hvor hurtigere tider? Den problemstilling svarer vi på i denne artikel. Forskellen på 5 kg Du går måske med tanker om at tabe dig hen over vinteren, således at du er toptunet til næste års sæson. Men hvad er egentlig helt præcist fordelen ved at have mindre vægt? Hvor lang tid ville du spare over en given strækning på en … [ Læs mere...]

Sådan overlever du at bo med en atlet

Hårde fysiske løb som Melfar 24, Aarhus-KBH, Ironman, Maraton eller lange cykelløb er en udfordring ikke bare for personen, der skal gennemføre, men også for omgivelserne, partneren, familien og vennerne. Og dem der nu er tilbage. Triatlet og coach Aleksandar Sørensen-Markovic, har på sin blog pulsslag.dk lavet en overlevelsesguide for den/de pårørende, der stadig har tid, … [ Læs mere...]

Sådan forlænger cykling livet med flere år

Det nytter at sætte tempoet op på din cykeltur, viser stor dansk undersøgelse. Selv om du cykler meget, sætter det ikke ekstra leveår ind på din livskonto, hvis du cykler langsomt. Skal det have effekt på din levetid, skal tempoet sættes op - og dermed også pulsen. Til gengæld behøver du så ikke cykle nær så langt. Sådan lyder konklusionen i den danske Østerbroundersøgelse, … [ Læs mere...]

Fedtforbrændingszone – fup eller fakta?

En udbredt misforståelse inden for bl.a. fitnessbranchen er, at hvis man skal tabe sig, er det bedst at træne med lav intensitet i den såkaldte "fedtforbrændingszone". I videnskabelige kredse har man for længst erkendt det absurde i at snakke om en "fedtforbrændingszone". På trods af dette bruger et tv-program som "Farvel fedt" fortsat denne misforståelse. Faktum er, at ved … [ Læs mere...]

Cykling og tordenvejr

Vidste du at 22 millioner lynnedslag årligt rammer jorden? I gennemsnit dør tusind mennesker årligt i verden efter at være bleet ramt af et lyn, og ca. 10 gange flere kommer mere eller mindre alvorligt til skade. Lyn og torden opleves primært i sommermånederne - og specielt i sensommeren. Det var den slemme udægning af faren ved tordenvejr. Sandsynligheden for at blive ramt … [ Læs mere...]

Smerter i lænden

Er du en af de mange som døjer med smerter i den nederste del af ryggen under længere træningsture eller til motionscykelløb? Rygsmerterne kan i værste fald ødelægge en stor del af fornøjelsen ved at cykle og tage pippet fra selv meget veltrænede cyklister. Heldigvis kan der gøres noget ved problemet. Smerter i lænden er et almindeligt problem for cykelfolk. Inden du går … [ Læs mere...]

Rigtig påklædning til vintertræning

Lidt frost behøver ikke bremse dig Med den rigtige påklædning og lidt omtanke kan cykling i vinterhalvåret sagtens lade sig gøre, uden at det bliver alt for surt. Det gælder naturligvis om at iføre sig noget som beskytter mod mod regn, kulde og vind - og som samtidig ikke reducerer kroppens bevægelsesfrihed og åndbarhed væsentligt. Tommelfingerreglerne • Hold overkrop … [ Læs mere...]

Hold fingrene varme i mellemsæsonen

Det er typisk at vi i mellemsæsonen hører kunder beklage sig over, at de fryser om fingrene i en kortfingret handske, og de har det ALT for varmt i en langfingret handske. Herunder er et lille råd for en perfekt handskekombination til kørsel i mellemsæsonen: Kulden nærmer sig I takt med at vi nærmer os vinteren, falder temperaturen gradvist. Dette forårsager en del … [ Læs mere...]

Vintertights med eller uden pude?

Idet at kulden rammer os i de her dage, er det oplagt at snakke en smule om vintertøj. Et tilbagevendende spørgsmål lyder: Skal jeg købe vinterbukser med eller uden pude i? Og behøver jeg det der windstop? Mange ryttere synes det virker absurd og i overkanten at påklæde sig med to par bukser, ofte begge med seler, blot for at køre om vinteren. Ikke desto mindre mener jeg … [ Læs mere...]

Drilske kæder

Hvis forskifteren er blot en anelse forkert indstillet, vil kæden have en tendens til at falde af - især ved skift fra den store til den lille klinge, når kæden bagerst sidder på en af de store kranse. Undgå problemet ved at have forskifteren korrekt indstillet, og ved at gøre det til en vane at skifte til den lille klinge FØR du skifter til en større krans (mindre gear) … [ Læs mere...]

Durano Plus VS Continental 4 Season

I anledningen af dagens regnvejr, tænkte jeg at det kunne være relevant at skrive en smule om 2 af "klassikerne" i kategorien "hårdføre dæk". Jeg skal bare have nogle dæk der ikke punkterer?! - Bare noget der er godt til regnvejr? - Har i nogle dæk med indbyggede indlæg? De fleste af os kan nok nikke genkendene til nogle af de ovenstående spørgsmål vedrørende dæk. Hvis … [ Læs mere...]

Basis forårsrengøring af cyklen

En af de ting der er aller vigtigst efter en hård vintersæson, er at give sin cykel den obligatoriske forårsrengøring. Nogle af de sliddele der bør skiftes er først og fremmest: dæk, kæde og bremseklodser. Grundig vask: Efter en hård vinter er det en rigtig god ide at vaske sin cykel med en god børste og sæbevand. Der kan sidde rigtig mange ting alle mulige mærkelige … [ Læs mere...]

Så mange LUX skal dine lygter have

Hvad er egentlig forskellen på LUX og Lumen, og hvor meget er nok til en vintertræningstur? Flere og flere ringer for at spørge om: Hvor mange Lux eller Lumen en cykellygte skal have for at den er god? Svaret er ikke helt så enkelt som spørgsmålet, i det at Lux og Lumen ikke er samme måleenhed, tillige er mit råd altid at lygter til race gerne må have lige en tand mere … [ Læs mere...]

Kan du alle geargrupperne?

Ultegra, nej Dura Ace, nej Chorus er det bedste! Har du heller ikke helt styr på de forskellige geargrupper? Herunder er en liste med de forskellige geargrupper fra de 3 mest gængse fabrikanter: Shimano, SRAM & Campagnolo. Shimano: Dura Ace DI Dura Ace Ultegra SL (Super light). Ultegra 105 Tiagra Sora Campagnolo: Super … [ Læs mere...]

Kampen mod punkteringer

Vejrudsigten lover kommende minusgrader samt ustadigt vejr med masser af byger den kommende tid, og det er som bekendt ensbetydende med stærkt forøget risiko for punkteringer - hvis du da ellers vover dig ud på cyklen. Punkteringer er bare møgirriterende. Ikke kun for dig der står og nørkler med slanger og dækjern i grøftekanten, men også for de 20 klubkammerater, som må … [ Læs mere...]

100g kan gøre dig hurtigere

Det hænder regelmæssigt at folk griner af min vejledning, når det drejer sig om vægt på cyklen. I bund og grund lyder det måske også tåbeligt, at betale over 1000 kr. for et sæt pedaler blot for at smide 100 g. Men ikke desto mindre er det en ting man burde overveje. Den mest typiske reaktion fra kunder og kolleger er: "Så vil jeg hellere tabe mig 100 g, eller sørge for at … [ Læs mere...]

18, 20 eller 23mm dæk

Der er en del mystik omkring valg af dæk. Hvis vi ser bort fra forskelige præferencer mht. dækproducenter, så er der navnlig delte meninger om hvorvidt smalle dæk er bedre end bredere dæk og vice versa. En undersøgelse konkluderer at 23mm dæk med maksimalt dæktryk er det logiske valg. Jo smallere jo hurtigere? Den gængse opfattelse, f.eks når man dykker ned i et … [ Læs mere...]

Åbne vs lukkede ringe

Vi får mange spørgsmål fra kunder der vil vide hvad forskellen er på åbne og lukkede ringe, og vi skal i det følgende redegøre herfor. Åbne ringe, som på internationalt fagsprog kaldes clinchers eller open tubulars, er dem de fleste kender. De består af et foldedæk som sættes på en fælg med en særlig profil der holder dækker på plads. Hertil hører en slange af enten latex … [ Læs mere...]

Hvad betyder Compact kranksæt?

Det er FSA (Full Speed Ahead) der har opfundet Compact kranksættet. Det en opfindelse der er lige så simpel som den er genial. Ideen er i virkeligheden et svar på det samme behov som triple udstyr stiller, nemlig at opnå gearinger så motionister er i stand til at bestige de hårdeste stigninger uden at "brække benene". Compact kranksættets ide er at man reducerer antallet af … [ Læs mere...]

5 tips til mere energi på cyklen

Et lavere energiniveau i den mørke og kolde tid af året er bestemt ikke usædvanligt. Her er 5 hurtige tips til hvordan du kan øge energiniveauet i almindelighed og i forbindelse med cykeltræningen. Få 8 timers kvalitetssøvn hver nat En god nattesøvn er afgørende for at kunne yde optimale sportspræstationer. Denne faktor bliver ofte undervurderet af mange sportsfolk og … [ Læs mere...]

Cykeltip: Hold julefedtet på afstand

Hold julefedtet to skridt fra livet Julens mange fristelser kan lynhurtigt være ensbetydede med 2-4 kilos overvægt, som vi så kan bruge de første måneder af det nye år på at slippe af med igen. Hvis du vil slippe gennem julen med din kampvægt nogenlunde intakt, så prøv at følge de her 8 råd: Hold dig til de sædvanlige rutiner med hensyn til søvn og træning. Øget stress … [ Læs mere...]

Væske når det er koldt

Hvornår og meget skal du drikke på en iskold træningstur? Der er tre gange hvor du bør drikke: Når du er tørstig, når du ikke er tørstig og ind imellem. Hvorfor drikke så meget, når det er koldt og du knap nok synes du sveder? Fordi du ånder. Når det er koldt, må luften opvarmes og fugtes i dit svælg og lunger. Ved udånding kan du ofte tydeligt se hvordan væske forlader … [ Læs mere...]

Kost før, under og efter cykling

Forskellige former for cykling kræver forskellig former for ernæring før, under og efter udfoldelserne. Udover at kaloriebehov og ernæringsbehov varierer afhængig af cykelturens karakter, er der også nogle generelle regler at tænke på. I denne artikel gives anbefalinger til ernæring i forbindelse med 6 gængse former for cykling. Former for cykling: Pendling eller social … [ Læs mere...]

5 råd om cykling & kost

Øv dig i at spise mens du cykler. Din mave skal vænne sig til håndtering af fødevarer mens du bevæger dig. Man kan ikke "træne" sit fordøjelsessystem til at blive stærkere eller større, men derimod definere dine egne begrænsninger og derved lære dit fordøjelsessystems særheder at kende. Skift aldrig din kost på selve løbsdagen, hold dig til de fødevarer du er vant til at … [ Læs mere...]

Få styr på dit væskeindtag

Cyklister og andre udendørs idrætsudøvere er de første til at bemærke stigende temperaturer, og jo varmere det er desto hurtigere mister du væske. Her er nogle enkle, men brugbare råd: Drik før en event. Sørg for at være godt hydreret inden løbet. De fleste mennesker lider af kronisk dehydrering, fordi de ikke får drukket nok vand i løbet af dagen. Hav altid en flaske … [ Læs mere...]

Virker energidrik?

Den præstationsfremmende effekt ved indtagelse af energi- og sportsdrik er for alvor kommet til debat i medierne. Diskussionen er ikke mindst interessant for atleter indenfor udholdenhedsidræt som cykling, hvor de aktive typisk er storforbrugere af de dyre dråber. De seneste undersøgelser konkluderer ret entydigt at energidrik ikke virker - det er faktisk næsten bedre at … [ Læs mere...]

Cykling i modvind

Efterår betyder ofte stormvejr. Men modvind betyder ikke dårligt cykelvejr. De danske efterårsstorme kan rent faktisk bruges til at træne konditionen og kompensere for vores bjergfattige terræn. Ja, faktisk kan cykling i modvind gøre dig til en bedre bjergrytter. Som du sikkert har mærket på din egen krop, skal der trædes mere i pedalerne og ydes ekstra, når der er modvind. … [ Læs mere...]

Svingteknik

En vigtig teknik som enhver lettere seriøs motionsrytter bør beherske, er svingteknikken. Det er tit i svingene der sker ting og sager i motionsløb såvel som til træning. De mindre erfarne ryttere bliver drænet for kræfter og til sidst sat, mens de stærkeste får slået de afgørende huller. Hvad er det egentlig der sker, og hvordan bliver du bedre til at klare … [ Læs mere...]

Bakke og bjergkørsel

Bjergkørsel er ikke alle lavlænderes kop té, men de manglende muligheder for kontinuerlig træning i meget kuperede områder kan delvis afhjælpes ved indsigt i bjergkørsels teknikker. Her er nogle tips. Bliv i sadlen! Selvom du udvikler mere kraft ved stående kørsel (ved at drage fordel af overkroppens vægt), så bruger du 10-12% mere energi når arm- og rygmuskulaturen kommer … [ Læs mere...]

Planlægning af forårstræningen

8-10 ugers perioden mellem vintertræningen og frem til sommersæsonen starter, kan være ret så afgørende for hvordan din sæson kommer til at forløbe. Der er derfor sund fornuft i lige at overveje, hvordan du griber træningen an i forhold til dine sæsonmål - og få lavet et egentlig træningsprogram. Tilrettelæggelsen af et træningsprogram kan ske på et utal af måder, men nogle … [ Læs mere...]

Typer af cykeltræning

Overraskende nok er restitutionstræning den træningsform der bruges mest tid på blandt eliteryttere. Men der er mange andre træningsformer afhængig af formålet, som også kan være med til at gøre træningen afvekslende og dermed også sjovere. Generelt om træningsformer Sådan er typisk den procentvise fordeling af træningstyper for elite idrætsudøvere: Restitutionstræning … [ Læs mere...]

Sådan bremser og signalerer du samtidigt

Det kan for mange være skræmmende at bruge forbremsen med kun én hånd på styret, samtidig med man skal signalere et højresving. Herunder er et par gode tips til hvordan du bedst muligt kan komme sikkert igennem svingene i byen. Drop byracet Det er altid fristende at suse igennem byen især hvis det er et stykke tid siden, at man har været ude og lufte stængerne, herved kan … [ Læs mere...]

Undgå vandsprøjt i fjæset

Når du ligger på hjul på en regnvåd vej, er der risiko for at blive blændet af vandsprøjt der kastes op fra hjulet foran dig. Selv om det lyder mærkeligt, er det bedst at køre helt tæt op til det forankørende hjul. Længere tilbage vil du få sprøjt lige i ansigtet. Du kan også ligge dig en anelse til siden, så sprøjt rammer skulderen. Brug et hjelmvisir eller en cykelkasket … [ Læs mere...]

Visualisér dig ruten på forhånd – og vind

Uanset om du kører licens løb eller hyggerace med klubben, er den mentale forberedelse af ruten en afgørende faktor for succes. Herunder er 5 gode råd mht. ruteforberedelse: 1.Sørg for at køre ruten på forhånd, eller dele af ruten således at du kender terrænet samt får en følelse af området. En god plan kunne være at køre nogle af bakkerne. 2.Hvis det er løb du kører, … [ Læs mere...]

Træning og forberedelse til et motionscykelløb

Ole Ritter øser i denne artikel af sine erfaringer som professionel rytter og aktiv indenfor cykelsporten i mere end 30 år. Artiklen er rettet mod mindre rutinerede motionsryttere, der skal træne og forberede sig til motionscykelløbet Ritter Classic. Men de gode råd er naturligvis brugbare i forbindelse med et hvilket som helst længere motionscykelløb. Hvem kender det ikke? … [ Læs mere...]

Optimal træning vs overtræning

Den følelse af træthed som kommer ovenpå en god hård træningstur, fortæller os at vi flytter vores fysiske grænser, hvilket er nødvendigt for at kunne forbedre vores præstationer. Men under visse omstændigheder kan træthed/udmattelse også være en advarsel om at vi presser os selv for hårdt, og et tegn på at det er tid til at restituere for ikke at nedsætte … [ Læs mere...]

Så hårde er bjergene i Tour de France

Når startskuddet lyder til årets Tour de France, vil vi gang på gang høre om begrebet "kategori" - om de mindre stigninger, der ligger i kategori 4, og de rigtigt barske, der er "uden for kategori". Men er der et system i disse kategoriseringer? Det har hjemmesiden Danskebjerge.dk undersøgt ved at indsamle data om de knap 200 kategoriserede stigninger i de sidste tre års … [ Læs mere...]

Lidt om gearing

Cyklens gearing udtrykkes ved det såkaldte geartal. Geartallet stammer oprindeligt fra de gamle væltepetere, hvor transmissionen gik direkte fra pedalerne til det trækkende forhjul. Forhjulets størrelse var af stor betydning for gearingen, hvorfor dets diameter blev inddraget i geartallet. Geartallet udtrykkes i engelske tommer der er 2,54 cm. Geartal = Diameter * … [ Læs mere...]

Motivation, psyke og ambitioner

De fleste kender det: Der er dage, hvor du bare er flyvende. Man kører alle skiltespurterne, og har fornemmelsen af at kunne køre alle i sænk og alligevel have kræfter i behold. Og så er der de dage, hvor det hele bare er surt. De dage, hvor benene er tunge og føles mere bevendte som bropiller på Lillebæltsbroen end som drivkraften til en cykel. Nogen gange er der en logisk … [ Læs mere...]

Find topformen med 7 timer pr uge

Du kan faktisk være i rigtig god cykelform med kun 7 timers afvekslende cykeltræning om ugen. 60 minutters træning i gennemsnit pr. dag, burde indebære tid nok til både at få slået græsplænen, købe ind og måske endda se kone og børn ind i mellem. Det der med 1times cykeltræning om dagen skal nu ikke tages helt bogstaveligt. Det vil nemlig ikke give din den fornødne … [ Læs mere...]

Overlev forhindringer på landevejen

Cykling er en unik sport, bl.a. fordi arenaen er de åbne landeveje. Samme sted er der imidlertid også trafik, huller i vejen, parkerede biler, kantstene, åndsfraværende fodgængere og alle mulige andre forhindringer for cykelfolk i fuld fart fremad. Men ofte er vi vores egen værste fjende. Uopmærksomhed og dårlig teknik kan få os i asfalten lige så hurtigt som enhver anden … [ Læs mere...]

Sådan kører man i et cykelfelt

At cykle alene eller i flok er meget forskelligt fra hinanden. Cykler man alene, er det en selv, der skal gøre alt arbejdet, og er der modvind eller mange stigninger, kan distancen ofte virke utroligt lang og svær at komme igennem. Er man derimod en flok eller blot nogle stykker, går det lettere, men her er der til gengæld nogle regler og faremomenter, man skal være opmærksom … [ Læs mere...]

Ergometertræning

Du kan anlægge to perspektiver på denne slags træning. Enten bruger du kondicyklen/turbotræneren udelukkende som en nødløsning, hvis du ikke kan komme på landevejen. Eller du kan vælge at bruge kondicyklen som et middel til at træne nogle kvaliteter du ellers ville have haft svært ved at optræne lige så godt. Motivationsmæssigt er det naturligvis bedst at vælge den sidste … [ Læs mere...]

Flyt grænser med intervaltræning

Effektiv cykeltræning er for mange alene et spørgsmål om at få brændt en masse kilometer af på landevejen. Ved systematisk brug af intervaller forbedres udbyttet af cykeltræningen markant evt. endda samtidig med at træningstiden reduceres. Læs mere i denne introduktion til intervaltræning. Intervaltræning? Intervaltræning indebærer gentagne perioder med intens fysisk … [ Læs mere...]

Fordele ved kontrolleret pulstræning

Dit pulsur kan hjælpe med at kontrollere alle dine træningspas, således at du når dine mål med træningen langt lettere. Alle pulsmålere bruger den senest udviklede og nyeste teknologi til at måle dit hjertes rytme. Desuden får du konstant en nøjagtig feedback omkring din træningsintensitet under ethvert af dine træningspas. Nøglen til at effektivisere din træning og nå dine … [ Læs mere...]

Gearing til bjergkørsel

Vi får i denne tid mange spørgsmål vedrørende gearing fra folk der skal sydpå og køre i bjerge i sommerferien. Valget er naturligvis afhængigt af den enkeltes fysiske formåen samt hvilke stigninger der skal køres på. Såfremt man kører med et traditionelt dobbelt kranksæt med 53/39 vil normalt anbefale en cassette med 12/27 eller 13/26. Med denne gearing vil en nogenlunde … [ Læs mere...]

Sådan får du mere tid til cykeltræning

Vi bør ikke have en overdreven beundring for hel- og halvprofessionelle cykelryttere som træner 1000 km om ugen. De har masser af tid til at cykle og restituere - det er deres job. De rigtige helte er folk som dig, som finder tid til cykling og samtidig har et liv ved siden af. Fuldtidsjob, familieforpligtelser og cykeltræning kan effektivt blive integreret i en travl … [ Læs mere...]

Forsæson træning

Dagene bliver længere, vejene er ikke våde og isede hver dag, og du har måske allerede sat en masse krydser i løbskalenderen. Det er tid til at tænke seriøst på at komme i gang med udendørs cykeltræningen. Det er hårdt at komme i gang med træningen i forsæsonen, men forhåbentlig har du fulgt et fornuftigt træningsprogram i løbet af vinteren, som kan udgøre et godt fundament … [ Læs mere...]

Per Bausagers 10 gode råd

Få i denne artikel nogle hurtige staldtips til hvordan du kommer til at køre en tand bedre uden de store anstrengelser. Skrevet af en der virkelig ved hvad det handler om. Sørg for at din cykel er indstillet rigtigt og søg hjælp hvis du ikke ved hvordan. Du kører bedre på en rigtigt indstillet havelåge end på en racer til 40.000 kroner som ikke passer dig. De fleste … [ Læs mere...]

Pulstræning – en introduktion

Pulsen er en suveræn indikator for træningens intensitet, og pulsmåling er blevet et centralt redskab for sportsudøvere verden over. Her er en kort introduktion til pulstræning og -måling. Kend din max. puls og hvilepuls Forskellige træningsformer fastlægges ganske ofte som procentvise intervaller af din maksimale puls. F.eks. betegnes træning i området 50-60% af din … [ Læs mere...]

Overlev de lynhurtige klubture

Den væsentligste aktivitet i enhver motions- eller licenscykelklub er træningsturene i samlet flok. Derfor er det vigtigt, at du ved hvordan du følger ordentlig med selv på de meget hurtige træningsture, så du også er velkommen og føler dig tilpas næste gang, der skal køres stærkt. Din succes på klubturene afhænger af mere end bare kondition og styrke. Her er en basisguide … [ Læs mere...]

Gruppekørsel – 10 gode råd

Noget af det mest motiverende for en motionscyklist er at befinde sig i en god velfungerende gruppe med andre cykelmotionister. Det kan få en til helt at abstrahere fra fysisk træthed og åndedrætsbesvær, når samarbejdet i en gruppe først fungerer perfekt med højt tempo og flydende skift i en eller to rækker. For at få det maksimale ud af gruppekørsel, er det praktisk at … [ Læs mere...]

Træning på en bjergkam – der hvor eliten mødes

Forestil dig at du hver dag træner på en spids bjergkam. Du har dit udgangspunkt på toppen af et mindre bjerg og bevæger dig dag efter dag længere og længere ud ad den smalle bjergkam. Stien du cykler på kan føre dig op til toppen af et stort bjerg med en fantastisk udsigt; Mt. Topform, men kun hvis du formår at holde balancen på den smalle sti. Ryger du af stien havner du i … [ Læs mere...]

Kadencen

Det er velkendt at en almindelig cyklist cykler med en lavere kadence end motionsrytteren, for slet ikke at tale om konkurrencerytteren. En tommelfingerregel siger, at kadencen helst skal ligge mellem 80 og 110 RPM (Rounds Per Minute), idet dette skulle være det mest effektive. Det er da også på dette niveau de professionelle ligger. Tidligere studier har imidlertid vist … [ Læs mere...]