Der er en del mystik omkring valg af dæk. Hvis vi ser bort fra forskelige præferencer mht. dækproducenter, så er der navnlig delte meninger om hvorvidt smalle dæk er bedre end bredere dæk og vice versa. En undersøgelse konkluderer at 23mm dæk med maksimalt dæktryk er det logiske valg.
Jo smallere jo hurtigere?
Den gængse opfattelse, f.eks når man dykker ned i et cykel-debatforum, er at smalle dæk er “hurtigee” pga. lavere rullemodstand, mens bredere dæk er mere komfortable. Den myte punkteres delvist i en lille artikel på cykelsiden cptips.com, som refererer til en undersøgelse af rullemodstand, hvor 23mm dæk viste bedre resultater end 18 mm dæk.
D-form frem for U-form
De bredere dæk former en kuvert D-form mens de smallere dæk former en tynd U-form. 23mm dækkets D-form viste sig i undersøgelsen at give bedst resultater både mht. komfort, rullemodstand og evne til at modstå punkteringer. Størrelsen af kontaktområdet som forandrer sig, og en D-form har præstationsfordelen i forhold til U-formen.
Den vigtigste forskel i dæks svingegenskaber afhænger mere af gummisammensætningen i dækket end af dækkets bredde. Men er gummisætningen den samme, har et bredere dæk langt bedre vejgreb, da kontaktområdet forbliver kurvet over en større flade, når cyklen drøner gennem svinget.
Konklusionen er derfor ret entydig: 23 mm dæk med maksimalt dæktryk anbefales!