Åbne vs lukkede ringe

Vi får mange spørgsmål fra kunder der vil vide hvad forskellen er på åbne og lukkede ringe, og vi skal i det følgende redegøre herfor.

Åbne ringe, som på internationalt fagsprog kaldes clinchers eller open tubulars, er dem de fleste kender. De består af et foldedæk som sættes på en fælg med en særlig profil der holder dækker på plads. Hertil hører en slange af enten latex eller butyl.

Almindeligvis defineres open tubulars eller åbne ringe som high-end dæk med lav vægt og stor smidighed – og oftest med en høj TPI værdi, hvilket udtrykker antallet af tråde pr. tomme, mens der med det bredere kategoriske begreb “racing tyre” som regel menes mere jævne racerdæk til træning/motion/transport.

Med den lukkede ring forholder tingene sig lidt anderledes, idet man her har et dæk der omslutter slangen, eller altså en slange der er syet inde i dækket. Lukkede ringe kan kun anvendes på hjul eller fælge der særligt er fremstillet hertil – de har en anden profil.

En lukket ring (eller tubular) limes med en særlig “fælglim” på fælgen. Man påfører fælgen et lag lim og lader det tørre et døgn. Herefter påføres endnu et lag lim, og den lukkede ring lægges på, hvorefter den tørrer yderligere et døgn.

Når man har lagt disse to lag lim, kan man efter punktering og følgende behov for at skifte ring, lægge ringen på uden limning, og herefter hælde acetone eller rensebenzin ind under ringen, således at fælglimen opløses og limer på ny.

De fleste elite-ryttere vil foretrække lukkede ringe af flere årsager:

1. Fælge til lukkede ringe er lettere.

2. Lukkede ringe er lettere end åbne ringe/dæk og slange.

3. Lukkede ringe har en lavere rullemodstand og en større elasticitet, som betyder en bedre komfort og stødabsorbering med en mindre dæk-diameter.

4. Lukkede ringe er mere sikre idet de ved punktering ikke rives af hjulet så nemt som åbne ringe og derfor ikke byder på lige så stor risiko for styrt.

5. Lukkede ringe kan tåle et langt højere dæktryk.

Fausto Pinarelli sagde for et par år siden til mig: “Åbne ringe er kun for folk der ikke har penge”. Dette er et farverigt men måske ikke helt fair statement, for åbne ringe i high-end regi er efterhånden tæt på de lukkede i performance, og ud over at være langt billigere i drift end de lukkede ringe, har de den fordel at det er mere håndtérbart at køre rundt med en ekstra slange end en ekstra ring for at kunne udbedre en punktering. Hertil kommer at dæk-fabrikanterne helst vil have prof-holdene til at køre med dæk og slange og dermed promovere den løsning som har langt det største marked blandt alverdens motions-cyklister og amatører.

Men som sagt – langt de fleste proffer vil helst køre med lukkede ringe hvis der er frit slag. Der kan være undtagelser som fx på meget stejle nedkørsler hvor kraftige opbremsninger og følgende ophedning af forhjulsfælgen kan få fælglimet til at smelte med det resultat af den lukkede ring løsner sig for fælgen. Miguel Indurain kørte ofte på etaper med stejle nedkørsler med åben ring foran og lukket bagpå af denne årsag.

***

Artiklen er skrevet af Per Bausager

Professionel cykelrytter 1977-1984. Har kørt alle de store cykelløb som Tour de France, Giro d’Italia, Vuelta d’Espagna, VM, Milano-San Remo, Flandern Rundt, Paris-Roubaix, Liege-Bastogne-Liege, Lombardiet Rundt m.fl., samt 35 6-dagesløb. Grundlagde i 1995 Bikebuster som handler med cykeludstyr til entusiaster online og off-line.