Durano Plus VS Continental 4 Season

durano_vs_4seasonI anledningen af dagens regnvejr, tænkte jeg at det kunne være relevant at skrive en smule om 2 af “klassikerne” i kategorien “hårdføre dæk”.

Jeg skal bare have nogle dæk der ikke punkterer?! – Bare noget der er godt til regnvejr? – Har i nogle dæk med indbyggede indlæg?

De fleste af os kan nok nikke genkendene til nogle af de ovenstående spørgsmål vedrørende dæk. Hvis ikke til brug ved sommerkørsel, så i hvert fald til brug under vintertræningen. Om ikke andet er det i hvert fald spørgsmål, jeg ofte hører når jeg står i butikken.

Desværre må vi nok erkende, at der bare ikke findes dæk der ikke punkterer. Men såfremt der sidder nogle derude med viden der er fløjet forbi min næse, skal i være velkommen til at rette mig :-). Så indtil videre må vi “nøjes”, med de dæk fabrikanterne proklamerer er punkteringsresistente.

Schwalbe Durano Plus
Dækket er som mange bekendt, et slidstærk helårsdæk, udviklet med det formål at mindske punkteringer. Gummiblandingen består af et 5 mm tykt lag, hvilket blandt andet indeholder et SmartGuard bælte, som er indlagt for at stoppe eventuelt indtrængende fremmedlegemer.

Efter at have prøvekørt dækkene (2000km), må jeg tilstå, at jeg overraskende nok ikke er punkteret en eneste gang. Det skal lige nævnes at dækkene udelukkende er kørt med i vinterhalvåret, i ALT slags vejr, hvilket er ret imponerende.

Vægt, rullemodstand og vejgreb

Dog vil jeg sige at vægten på dækkene, samt rullemodstanden ikke just hiver gennemsnitsfarten op af. Et sæt dæk vejer 340 gram, hvilket klart er markant mere end almindelige racerdæk. Idet at dæk er en roterende del, er det jo som bekendt her vi cykelryttere må prøve at spare på vægten. Dækkenes vejgreb får klart topkarakter, om det skyldes den tunge og langsomme rullemodstand vides ikke.

Continental Grand Prix 4 Season
Continentals bud på et punkteringsresistent dæk er – Grand Prix 4 Season. Gummiblandingen består af et dobbelt lag vectran anti-punktering, der helt unikt ikke bidrager til en nævneværdig vægtforøgelse. Tillige er gummiblandingen lavet således at den ikke bliver hård og stivner, ved de lave temperaturer. Jeg havde en enkelt punktering under mine test kilometer af dækkene, hvilket må siges at være forventeligt.

Vægt, rullemodstand og vejgreb

Med sølle 220 gram, er vi helt klart oppe og blande os med almindelige racerdæk hvad angår vægt. Foruden er det ikke til at mærke, at dækket er et decideret punkteringsbeskyttende dæk mht. rullemodstanden samt vejgrebet. Jeg følte på intet tidspunkt at jeg kørte på et “vinterdæk”.

Opsummering
For kort at opsummere – er begge dæk absolut godkendte som hårdføre dæk.

Så Nogle af de ting du skal være afklaret med før du vælger dæk er hvorvidt du ønsker at benytte det som et helårs dæk, eller kun som et vinterdæk/træningsdæk.

Såfremt du ønsker et helårs dæk, ville jeg klart anbefale Grand Prix 4 Season idet du her både får et lettere dæk, bedre rullemodstand samt vejgreb. Fart er en afgørende faktor, især hvis du som jeg deltager i diverse løb. Og den fart vil Continentals 4 Season kunne levere.

På den anden side, hvis du søger et godt vinterdæk/træningsdæk, ville jeg både anbefale Durano Plus og Grand Prix 4 Season.

Durano Plus kan i de flest tilfælde købes for omkring 100-150 kr mindre end 4 Season. Her får du så et dæk der ikke ruller helt lige så hurtigt som 4 Season. Men er det nødvendigt i de kolde vintermåneder? Betyder de 120 grams forskel, bedre rullemodstand alverden for dig og din vintertræning? Hvis ja, så vælg Continental Grand Prix 4 Season.

Derimod hvis det vigtigste bare er træningskilometerne, samt saddeltræningen. Ville jeg anbefale Durano Plus. Foruden at spare penge, er du stadigvæk garanteret et yderst holdbart og punkteringsresistent dæk.

Af Daniel Emanuel

CyberCycling.dk – Alt om cykelmotion