Cykling er en unik sport, bl.a. fordi arenaen er de åbne landeveje. Samme sted er der imidlertid også trafik, huller i vejen, parkerede biler, kantstene, åndsfraværende fodgængere og alle mulige andre forhindringer for cykelfolk i fuld fart fremad.
Men ofte er vi vores egen værste fjende. Uopmærksomhed og dårlig teknik kan få os i asfalten lige så hurtigt som enhver anden hindring på vejen. Brug disse tips og formindsk risikoen for at du er den, der styrter næste gang!
Kig op
Mens du kører derudaf kan det være fristende at stirre på det roterende mønster på fordækket eller cykelcomputerens tal. Et øjebliks kig nedad som varer blot et sekund for meget, kan betyde at du overser en forhindring, der ellers let kunne have været undgået.
Koncentration
Den lette og rytmiske pedalering kan have en nærmest hypnotisk effekt. Vi har set dagdrømmende cyklister støde ind i bagenden af parkerede biler, køre over i modsat vejbane eller ud i rabatten. Lad ikke dig selv lulle ind i dagdrømmeriet, men sørg for at holde hovedet koldt og være koncentreret.
Hold din cykel i god mekanisk stand
Reparer eller udskift hellere før end senere cyklens defekte dele. Det er lidt hasard at presse “bare enkelt tur mere” ud af dine nedslidte bremseklodser, kabler eller dæk. Dit bedste forsvar mod alle mulige udfordringer på landevejen, er en cykel hvor alle dele virker, som de skal.
Punkteringer
Det er enhver cyklists skæbne at punktere fra tid til anden. Men det er relativt let at reducere punkteringshyppigheden, og de styrt og farlige situationer som ofte følger i kølvandet på punktering.
1) Vælg din vej med omhu.
Den bedste måde at undgå punkteringer er også den letteste: Styr uden om glasskår, grus og huller. Kommer du ikke udenom, så fjernes småsten og andet ved lige at placere indersiden af handsken ganske let på dækket (i farten) straks efter du har passeret stedet.
2) Brug dæk med kevlar, indlæg eller anden punkteringsbeskyttelse.
Kevlar m.m. mindsker risikoen for at uønskede skarpe genstande trænger helt ind til slangen. Inspicér dækkets overflade og kanter efter hver tur for sten, glasskår m.m. Husk, at de fleste punkteringer skyldes at en skarp ting over længere tid får lov til at trænge dybere ind og til sidst punktere slangen.
3) Tjek dæktryk hyppigt.
En cykelslange mister løbende sit dæktryk. Bløde dæk sænker din fart, klarer sig skidt i sving, slides hurtigere og beskytter dig dårligere imod skarpe genstande. Så sørg for at kontrollere og pumbe dine dæk meget jævnligt.
Huller i vejen
Hvis du rammer et vejhul med tilstrækkelig kraft kan det i bedste fald betyde at din fælg bøjes, så den ikke kan repareres. Hvis hullet er dybt nok til at du kan begrave forhjulet i det, vil du sandsynligvis fortsætte udover styret, når cyklen pludselig stopper.
1) Læg mærke til hullerne på dine træningsruter
Planlæg din kørelinie i god tid for at undgå hullerne. Forvent ikke at vejen er i samme tilstand hver dag. Vejhuller har det med at komme ud af ingenting, især om vinteren og i det tidlige forår pga. frosten.
2) Betragt vejhuller som glasskår.
Tjek først for trafikken bag dig og kør så udenom dem. Vær opmærksom på dine cykelkammerater når du skifter kurs.
3) Hop over et vejhul
Hvis du har færdighederne og ikke kan køre udenom et hul pga. trafik eller andre ryttere, så hop over hullet. Den bedste måde at udføre hoppet på: Hold begge pedaler vandrette, rejs dig fra sadlen og spring op samtidig med at du løfter med fødder og hænder. Du kan evt. øve dig på et græsareal, hvor du starter med at hoppe over en linie og senere en blød forhindring som f.eks. et sammenrullet håndklæde eller en skoæske.
Jernbaneoverskæringer
Modsat de fleste andre forhindringer, er det ikke muligt at køre udenom jernbaneoverskæringer. Du styrter let hvis dækkene glider på de glatte skinner. Kør med stor forsigtighed og brug disse tips:
1) Sænk farten
Skinner er hård kost, og selv om du ikke styrter kan du risikere at punktere, når slangen klemmes mellem dæk og fælg ved sammenstødet.
2) Rejs dig en anelse fra sadlen
Fordel vægten på hænder og fødder. Lad cyklen klapre under dig. Brug dine bøjede arme og ben som til at absorbere stødene.
3) Kryds sporene i den rette vinkel
Hvis skinnerne ligger diagonalt i forhold til vejen risikerer du at forhjulet vrides væk under dig. I regnvejr bliver skinnerne rigtig glatte, og det er vigtigt at passere dem vinkelret, da selv den mindste ubalance eller forkerte bevægelse kan sende dig i asfalten.
4) Hop hvis du behersker teknikken fuldt ud
Hvis du kommer i høj fart er det muligt at hoppe over skinnerne. Teknikken er den samme som ved vejhuller, men kræver mere fart og løft, fordi du skal over to skinner. Hvis du kommer ned for tidligt betyder det evt. en ødelagt fælg eller et fladt dæk, når du rammer den anden skinne. Som regel kan det dog ikke svare sig at hoppe over. Det er bedre at sænke farten, ændre den vinkel du passerer, i og så ellers krybe stille og roligt over.
Andre glatte steder på vejen
1) Malede streger
De hvide streger på vejen og især i fodgængerfelter kan være meget glatte, og har rigtig mange styrt på samvittigheden. De malede flader er usikre i tørvejr og decideret farlige i regnvejr. Faren er størst når malingen er ny.
2)Olie plamager (tørre)
Kan være svære at se, men hold øje med mørkere fladere på den grå asfaltbelægning. Vær især opmærksom i sving, hvor en olieplamage kan virke på samme måde som at køre over en bananskræl.
3)Olie plamager (våde)
Hvis det regner, kan selv en lille olie-plet vokse indtil den dækker hele vejens bredde. Hold øje med de regnbuefarvede vandpytter – de kan være ensbetydende med en tur i asfalten.
4) Vådt metal
Enhver form for metal bliver let spejlglat i regnvejr. Kryds stålbroer, vej-reparationsplader, kloakdæksler o.l. med cyklen helt opretstående. Hvis du læner dig blot en smule til siden, kan det let få dækkene til skride ud.
5) Blade og grus
Løse blade eller grus kan let få cyklen til at skride ud i et sving. Når du kommer ind i et sving fyldt med efterårets blade, så sænk farten og hold dig selv og cyklen oprejst – ikke noget med at læne sig ned i svinget her.
6) Kloakriste
De værste riste er dem med tremmer parallelt med kørselsretningen, hvor afstanden mellem tremmerne er stor nok til at et racerhjul kan kile sig ned. Hvis du lander med forhjulet i sådan en rist er du næsten sikker på en tur på skadestuen og evt. en gang plastickirurgi. Mange steder er den type riste helt afskaffet, men de findes stadig.
Kilde: Roadbikerider.com