Få i denne artikel nogle hurtige staldtips til hvordan du kommer til at køre en tand bedre uden de store anstrengelser. Skrevet af en der virkelig ved hvad det handler om.
- Sørg for at din cykel er indstillet rigtigt og søg hjælp hvis du ikke ved hvordan. Du kører bedre på en rigtigt indstillet havelåge end på en racer til 40.000 kroner som ikke passer dig. De fleste motionister har sadlen for langt nede og styret for tæt på, og for højt oppe.
- Sørg for at dine klamper er indstillet rigtigt. De fleste træder for meget med tæerne. Søg hjælp hvis du ikke ved hvordan man indstiller dem. Husk at al kraftoverførsel går gennem skoene.
- Vælge et styr der passer til din skulderbredde. Af en eller anden grund er der en frygtelig masse danske motionister og ryttere der tror de skal køre med 46 cm styr (det bredeste der findes) selvom de kører på en cykel i str. 52. Blandt professionelle er 43 og 44 cm det mest anvendte.
- Kør med den rette kadence. Omkring 100 omdrejninger pr. min. er det mest økonomiske for de fleste. Hvis du føler trang til en væsentlig lavere kadence sidder din sadel muligvis for højt, og vil du helst have at benene skal gå som piskeris, sidder den nok for lavt.
- Brug som det første penge på ordentlige dæk. Det er der hvor du for færrest penge kan hente en gevinst. Mange køber fx et sæt pedaler til 1200 kroner for at spare 20 gram uden at det giver nogen effekt – og kører imens på de billigste dæk. Et par topdæk er noget der mærkes, så brug først dine penge der.
- Klæd dig ordentligt på. Kør ikke i korte bukser når det kun er 6 grader. En minimumsgarderobe for en helårscyklist tæller: Vinterjakke, vind/regnjakke, kortærmet trøje, langærmet trøje, korte bulser med indlæg, lange bukser i isolerende materiale med eller uden indlæg, vinterhue, vinterhandsker.
- Medbring den rigtige væske. Hvis du kun kører lidt for at tabe dig, fx 30-50 km 1-2 gange ugentligt, tag da kun vand med i flasken. Sportsdrik vil nedsætte din forbrænding og forhindre at du taber dig. Hvis du har et stort træningspensum, bør du have isotonisk eller hypotonisk væskeerstatning med i flasken samt kulhydratprodukter.
- Når I kører to og to, så sørg for at føre med en jævnbyrdig, og hvis du fører med én der kører væsentligt stærkere end dig, slå da hurtigt ud eller lad i hvert fald være at matche hans tempo. Kører du over evne tidligt på turen, kommer manden med hammeren, og resten af vejen hjem bliver et mareridt for dig. Vis hensyn hvis du fører med en der er dårligere end dig, og prøv at få føring med en jævnbyrdig i næste skift.
- Hold dit grej ved lige. Vask og smør din cykel hver gang du har kørt på våde veje, og efter 4-5 gange på tør vej. Grejet holder længere og ser bedre ud når det er rent. En møgbeskidt cykel er dårlig stil.
- Tag hensyn til andre trafikanter. Det er dårlig PR for hele cykelsporten, og tillige skidt opførsel, at forskrække gamle damer ved at snitte dem med 50 km/t, eller at nægte at trække ind hvis en bilist gerne vil forbi, når man kører 2-3 mand ved siden af hinanden på en bivej og fortæller løgnehistorier.
Af Per Bausager, Bikebuster
Per Bausager: Professionel cykelrytter 1977-1984. Har kørt alle de store cykelløb som Tour de France, Giro d’Italia, Vuelta d’Espagna, VM, Milano-San Remo, Flandern Rundt, Paris-Roubaix, Liege-Bastogne-Liege, Lombardiet Rundt m.fl., samt 35 6-dagesløb. Grundlagde i 1995 Bikebuster som handler med cykeludstyr til entusiaster online og off-line.