Hvad er egentlig forskellen på LUX og Lumen, og hvor meget er nok til en vintertræningstur?
Flere og flere ringer for at spørge om: Hvor mange Lux eller Lumen en cykellygte skal have for at den er god?
Svaret er ikke helt så enkelt som spørgsmålet, i det at Lux og Lumen ikke er samme måleenhed, tillige er mit råd altid at lygter til race gerne må have lige en tand mere lysvolume end til MTB, grundet hastigheden.
Teknisk snak
Lumen betegner en lysmængde, Lux betegner en lysmængde over et areal. Dvs. de er to forskellige måleenheder, og at der ikke findes nogen direkte konvertering.
Lad mig prøve at forklare det med et eksempel:
1000 Lumen som spredes over 1 m2 giver en lysstyrke på 1000 Lux, men hvis de samme 1000 Lumen spredes over 10 m2 så vil lystyrken svare til 100 Lux.
Det vil altså sige at 1 Lux svarer til 1 Lumen per m2.
Hvad er så nok?
Tilbage til spørgsmålet, hvor mange Lux skal dine vinterlygter så have for at kunne producere et nogenlunde lys?
En fornuftig lygte der kan ses ansvarligt, samt skabe en nogenlunde lyskegle på 1-2 meter, vil jeg som minimum anbefale skulle have 10-15 Lux.
Dvs. 10-15 Lux ved bykørsel, pendling m.m.
Såfremt du ønsker en cykellygte der skal kunne oplyse vejen foran dig forsvarligt, vil jeg anbefale en lygte på en 15-25 Lux. Her får du en lygte der kan bruges i totalt mørke, og stadig er acceptabel til kørsel med moderat hastighed.
Dvs. 15-25 Lux til kørsel ved svagt belyst byområder, i moderat hastighed (+ 20 km/t)
Hvis man ønsker sig en lygte, der helst gerne skulle kunne lyse hele vejen op, og gerne noget længere frem end 2-3 meter af gangen, vil jeg anbefale en lygte på over 25 Lux. Her får man oftest en lygte der virkelig kan lyse vejen op for dig, samt i nogle tilfælde endda blænde modkørende trafikanter.
Dvs. Over 25 lux til kørsel uden for byområder,i skoven eller ved højere hastighed (+ 25-30 km/t)
Det skal siges, at denne artikel er skrevet ud fra mine egne erfaringer.
Af Daniel Emanuel, CyberCycling.dk