Sådan får du mere tid til cykeltræning

Vi bør ikke have en overdreven beundring for hel- og halvprofessionelle cykelryttere som træner 1000 km om ugen. De har masser af tid til at cykle og restituere – det er deres job. De rigtige helte er folk som dig, som finder tid til cykling og samtidig har et liv ved siden af.

Fuldtidsjob, familieforpligtelser og cykeltræning kan effektivt blive integreret i en travl hverdag. Det eneste der skal til er lidt god planlængning og effektiv tidsstyring.

Overvej alle perioder i løbet af dagen med henblik på at få styret din trang til at komme ud på cyklen:

Pendling
Cykling til og fra arbejdspladsen eller uddannelsesinstitutionen er nok den bedste metode til at få regelmæssig cykeltræning i en presset hverdag.

Når du pendler frem og tilbage på cyklen fremfor at sidde i bilen eller offentlige transportmidler, bruges tiden produktivt som en del af træningsdagen. En 12-14 km tur vil normalt tage omkring en ½ times tid hver vej. Selvom du ikke kører mere end det, er det stadig 1 times cykling hver dag. Hjemturen kan så forlænges lige så meget som tid, dagslys og energi tillader det.

En sidegevinst er, at du ankommer til jobbet frisk og fuld af energi. Det kan være hårdt at komme op til den tidlige morgentur, men det fysiske og mentale løft fra turen vil bringe dig frisk igennem den down-periode som dine kollegaer typisk oplever i løbet af formiddagen. Når du cykler hjem, får du klaret hoved og blæst jobrelaterede frustrationer væk. Du er forfrisket og klar til aftenens pligter eller sjov med familien.

Lidt pendling logistik:

Brug en lille rygsæk til at fragte tøj, madpakke og papirer. En rygsæk med en strop om livet er bedst, da du undgår at rygsækken svinger og bumper. Opbevar et par job-sko på arbejdspladsen, så du ikke har deres vægt og skarpe kanter i rygsækken. Tag det meste af ugens tøj med på arbejde om mandagen, og bring det retur fredag eftermiddag eller hvad der nu passer bedst til din situation. Hvis der ikke er badefaciliteter på arbejdspladsen, så brug toilettet til en gang etagevask med en våd klud og klæd om samme sted eller på dit kontor (hvis der er en dør som kan lukkes). Du kan så prøve at få lokket kollegaerne til at cykle og lave lobbyarbejde for at få chefen til at installere et bad. Leg på hjemturen. Find en længere rute og kør en ekstra time eller mere alt efter hvad tid og pligter tillader. Kør intervaller, tidskørsler eller kør hårdt op ad bakkerne for at få ekstra god træning mens du bevæger dig hjemover.

Hvis pendling simpelthen ikke duer for dig, så er her to populære alternativer:

A-mennesker
Overvej tidlig morgentræning. Fra omkring midten af marts er det normalt lyst nok til at cykeltræne inden arbejdet kalder. Ved daggry er der få biler på vejen og dagen bliver lysere for hvert minut.

At komme op før daggry kan være den den ultimative test på om du virkelig seriøst ønsker at cykle. Rul ud af sengen i samme sekund vækkeuret ringer og tænk ikke på noget. Jo længere du ligger og tænker over hvor tidligt det er, des sværere er det at tage sig sammen til at komme ud af fjerene.

Søvnmangel er den største risiko. Kom udover den ulempe ved at komme til køjs tidligere, fordi det er så vitalt at få nok hvile. Mangel på søvn kan lede til dyb træthedsfornemmelse dagen igennem og et halvsløjt præstationsniveau i alt hvad du ellers foretager dig.

B-mennesker
Hvis dit daglige skema forhindrer dig i at cykeltræne i løbet af dagstimerne, så prøv at komme afsted f.eks. kl. 21 til kl. 22 eller 22.30. I de fleste hjem er børnene lagt i seng på det tidspunkt, de praktiske ting ryddet af vejen, og du spilder sikkert alligevel bare tiden foran fjernsynet eller computeren.

For at få det til at fungere, så spis et behersket aftensmåltid mellem kl. 18 og 19, så maden kan nå at blive fordøjet inden det bliver tid til cykling. Som en ekstra gevinst motiverer det dig til ikke at spise mere end nødvendigt.

Cykling i mørke var tidligere halvfarligt pga. begrænset lys fra lygterne. Du kunne ikke se forhindringer på vejen klart og bilerne kunne ikke se dig. Men moderne lygtesystemer gør mørkekørsel betydeligt sikrere i dag, selvom det stadig er smart at planlægge ruten så du det meste af tiden cykler på oplyste cykelstier og områder med gadebelysning – hvis det da er muligt.

Af Fred Matheny
RoadBikeRider.com